Cucur Cempedak mudah


Salam sejahtera.  Bab sarapan pagi dah lepas tapi cik ahkak nak jugak post gambar cucur cempedak yang rangup sedap dan lemak.  Bahan utama ialah cempedak..ayat budak tahun 3.. Kuikuikuii!!.  Tak mo cakap banyak.

Bahan-bahan
600gm isi cempedak (buang biji jauh-jauh)
200gm tepung gandum
3 sudu makan serbuk penaik (supaya rangup sedap)
Pewarna kuning ( tak mo tak pa)
Air masak secukupnya

Gaul tepung gandum dan serbuk penaik bersama dengan isi cempedak, tambah air sedikit demi sedikit bagi menghasilkan adunan yang sebati dan tidak cair.  Tambahkan pewarna kuning.  Panaskan minyak dan goreng hingga garing.  Sekian.


16 ulasan:

  1. Yelah...buang biji senang sikit nak makan ye SB hihi.... Masuk mulut takpayah kunyah dah, terus telan haha....
    Tp sekarang ni tgh musim ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cempedak tepi dapo SB bukan nak kenal musim dia ke tak,.sukati dia berbuah..hahaa

      Padam
  2. syg biji nya kak... kalu tak blh mkn sekali hehehehe....
    dh terbau2 cempedek sampai sini tgk SB nyer ccr nih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lapar balik dah ni haa, dana.. Alahai pewut mmg tak sporting ke org nak bediet.. Hahaa

      Padam
  3. Sedapnya cucur cempedak. Kalau beli ni, memang mahal betul. Buatlah baru best makan banyak-banyak sampai muak!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Btul tu MD. Makan byk muka tunduk pak mentua lalu pun tak sedar

      Padam
  4. Paling best pasal cucoq cempedak ni bau dia laa

    BalasPadam
  5. Sedapnya cucoq cempedak.. terbau2 wanginya....tapi ada ke cempedak la ni...?

    Makchaq tak pernah lagi bubuh serbuk penaik dalam tepung goreng pisang.. nanti nak try la..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cempedak luar pagar sini buka kenal musimnya, makchaq..hahaaa!!1.. sukati dia nak bebuah

      Padam

tinggalkan komen anda kat sini..terima kasih