Cara buat gula aising


Aappaaa?!!  Gula aising dah habis?.  Kedai pulak dah tutup time cam ni.  Tak jadi la nak buat biskut..  Ada sesetengah kita yang mengalami situasi begini, betul tak?. Jangan bimbang..Gula aising juga boleh dihasilkan sendiri kat dapur anda.  Tak perlu lagi beli kat kedai lepas ni. Usah risau kerana kualiti tu sama saja dengan keluaran kilang..hebat tak anda?..haha! boleh buka kedai gula aising dah lepas ni, kan.  Cara buat gula aising tak lah susah sangat pon rupanya.  Cuma anda kena ada pengisar kopi, gula dan tepung jagung saja.  Gula aising yang telah anda hasilkan dengan penuh bangganya.. perlu disimpan dalam bekas kedap udara.  Ianya tahan lebih lama jika diletak dalam peti sejuk.  Sukatan untuk buat gula aising sendiri kat rumah seperti dibawah..

220gm gula kastor + 18gm tepung jagung = dikisar sehalusnya
icing sugar


icing sugar

icing sugar

Tengok betapa mudahnya buat gula aising sendiri,kan..Tepung jagung yang Sue Bee gunakan ialah brand Butterfly..Selamat mencuba dan sekian..

5 ulasan:

  1. Balasan
    1. ur welcome FH..haruslah dicuba,k

      Padam
  2. Kalau guna pengisar biasa tak boleh ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. pengisar biasa kan didatangkan dalam 2 bentuk..satu yang besar tu untuk kisar bhan yang dicampur dengan cecair dan satu lagi yang kecik tu untuk kisar bahan kering. jadi cik Nur guna yang pengisar kecik tu.kisarannya lebih halus.kalau guna pengisar yang besar tu, kisaran tak halus.selamat mencuba

      Padam

tinggalkan komen anda kat sini..terima kasih