Popia Seaweed

Salam dan selamat bertemu.. Dah selesai ke isu 100Plus haram diminum?..ekekeeekkkk...Jangan cepat melatah, kita gurau-gurau saja dan tiada kena mengena dengan yang hidup atau yang dah meninggal.. Kali ni Sue Bee nak kongsi Popia Seaweed mudah.  Kalau kat sekolah rendah abang n kakak, dorang kat kantin jual sepaket kecik popia seaweed ni 50sen..tak cukup makan kata kakak..huahuahuaaa!!!...


pertama popia,kulit popia,popia goreng

Kudapan mudah dan simple lagi sedap dimakan bila tengok tv..makan hingga tak sedar dunia, sebalang boleh habis dibuatnya.  Dah lama pasang niat nak buat popia seaweed ni, hari tu anak jiran merangkap anak buah sendiri gi hantar satu kontena kecik popia seaweed ni ke rumah.  Tak cukup, jiran oiii!!..lenkali kasi lerr kontena besar gedabak yerrr...!!!hahahaa!! Dasar sungguh!!.. Memang sedap, cara buat popia seaweed ni walaupun agak termengantukkan  dibuatnya tapi berbaloi jugak.  Kulit popia yang Sue Bee gunakan ni dari brand Pertama dan saiz paling besar.  Nasib baik jugak beli seaweed yang saiznya lebih kurang sama (besar sedikit) dengan saiz kulit popia.  Apa pon, selamat melapis popia seaweed, ya..

Popia Seaweed
1 paket kulit popia
1 paket kepingan seaweed
1 biji putih telur (dipukul sedikit)
Minyak untuk menggoreng

1.       Sapukan putih telur pada seluruh permukaan kepingan popia.
2.       Lapiskan atasnya dengan kepingan seaweed.
3.       Ambil satu keping lagi kulit popia dan sapu putih telur atasnya secara rata. Tindihkan atas kepingan seaweed tadi.
4.       Guntingkah kepingan tadi dan goreng hingga rangup.

(Pernah tak korang guna air biasa sebagai ‘gamnya’? Boleh guna ke?)
popia goreng
lapisan kulit popia dengan seawee

gunting cenggini pon boleh..nge'test' SB punya shear baru..hikhikhik

popia goreng
guna brand ni..ntah apa macam nak sebut ni,moi?..
dah goreng, toskan minyaknya..daku guna kitchen paper,okey..

12 ulasan:

  1. sedaptu.. memang cepatjer habisnyer.. kalau depan tv lagiler tak sedar dah habis sebalang...

    BalasPadam
    Balasan
    1. kannn..tambah lagi secawan kopi..yummy..!!

      Padam
  2. Macam sedap jer SB... hendak juga mencuba ni :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehee...bkn macam tapi MEMANG SEDAP wooo..hahaa..senang buat tu..

      Padam
  3. waa best nih...boleh try untuk anak2 saya pulak nih...

    BalasPadam
    Balasan
    1. senang buat,lagi senang makan,lizz..

      Padam
  4. ini feberet saya kak ,, :) senang di buat sodap pon sodap

    BalasPadam
    Balasan
    1. sedap tak terkata..kalo akak kan, sebalang tu dendiam je dah abess...kihkihkih...

      Padam
  5. popia biasa pon wak sukak makann jugakk.,ahHHKs

    BalasPadam
    Balasan
    1. popia biasa berintikan bhn basah..mmg sedap jugak..

      Padam
  6. Nampak leceh membuatnya kan tapi bila makan sekejap jak dah abis....hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. termengantukkan melapis popia, mia..kihkih!!..

      Padam

tinggalkan komen anda kat sini..terima kasih