Lidah Kucing

Salam sejahtera..nampak kalerful?..Memang menarik perhatian si kecil.  Sue Bee buat biskut lidah kucing..lidah la sangat ya..bentuk bulat lagi.  Daku habis jahanam resepi mintak ampun banyak-banyak..kat dapur tak loyang lidah kucen, okey!!..Sue Bee guna acuan tart telur sila ketawa ramai-ramai..
ada ke lidah kucen bentuk bulat??
250gm mentega
120gm gula halus
100ml putih telur (2 biji putih telur gred AA)
200gm tepung gandum
50gm tepung jagung

¼ sudu teh emplex (perangup biskut)
Pewarna pilihan

1.Ayak tepung gandum,tepung jagung dan emplex.
2.Pukul  mentega dan gula halus hingga putih dan masukkan putih telur. Pukul hingga sebati.
3.Masukkan tepung dan kaup balikkan dengan spatula hingga sebati.
4.Bahagikan adunan dan warna ikut citarasa.  Masukkan ke dalam piping bag.
5.Picit mendatar ke dalam acuan lidah kucing.
6.Bakar pada suhu 120°C selama 10 minit. (bergantung pada suhu ketuhar masing-masing)
(sumber) 

tu dia acuan tart yang Sue Bee gunakan

sabar je la dgn kerja memaip adunan ni
apa pon bentuk lidah kucen, janji sedap!!

39 ulasan:

  1. so colourful ,mcm bulu kucen bukan lidah kucen.hehehe
    , kalau makan pun sedap.hehe..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hi Michelle..bulu kucen pun bulu laa..janji makan sedapp..hahaa!!

      Padam
  2. so colourful ,mcm bulu kucen bukan lidah kucen.hehehe
    , kalau makan pun sedap.hehe..

    BalasPadam
  3. Kreatif juga sue bee... Nampak menarik.. ada rupanya acuan lidah kucing ni ye ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. hi, CH..acuan lidah kucen sebenar bentuk memanjang..ni lidah kucen cacat ada..bulat..kihkih!!

      Padam
  4. comel pulak biskut lidah kucing yang ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. tq,FW.. seronok tengok bila si Adik tunggu tepi loyang biskut, tunggu biskut sejuk katanya, nak makan..

      Padam
  5. cantik..famesnya biskut lidah kucing tok..teringin mok rasa..heee...

    BalasPadam
    Balasan
    1. iya SB ngegeh try molah sebab nya femes, cuma sik da loyang khas jak tok..bedal pakey acuan tart..leput jak tetak org nangga..haha!!

      Padam
  6. Cantik lak ledah kucing versi camni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi, Lina..ni versi untuk orang kurang utensil kat dapur..kalo nak cuba, boleh gak..hihi

      Padam
  7. cantik lah versi sue ni... janji sedap kan....makan jak...hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah kalernya sekian..mmg lah anak mok telan,kan Atie..

      Padam
  8. ramai tgok org duk buat resipi ni..
    sedap ek..
    kalau buh 1 kaler boleh ke?
    dasar pemals..eh sedap sebab kaler2kan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hi PB..resepi asal ni dari Indonesia memang satu kaler..tak da tambah food coloring..tiba versi Malaysia ni jadi warna warni dan pelbagai perisa lagi ada :)

      Padam
  9. yg besor2 mcm ni sedap makan sendiri kt rumah . kalau nk bt kueh raya kecik2 baru ok.hhihihi.... bestnya ,nanti nk try la,comel sgt kuih ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hi Cik Mai.untuk raya, mmg patut buat kecik2, senang sumbat dalam balang comel.ni untuk makan sendiri kat rumah buat besar gedabak mmg puashati makan sorang..

      Padam
  10. hakak pon teringin sangat nak buat biskut lidah kucing ni sue,memandangkan oven hakak kecil molek tak size dengan acuan loyang lidah kucing..( takder pulak yang sesize oven hakak.. huhu ) so, simpan dulu niat nak membuat biskut ni..but setelah terpandangan hasil kreatifviti sue bee mengesperiman lidah kucing versi bulat..terus dok pikiaq nak buat jugak la hehe..thank u sue bee

    BalasPadam
    Balasan
    1. ur welcome,RH..kita guna apa yang ada saja kat dapur gitu..tak da loyang lidah kucen, kita guna acuan tart telur..kalau ada acuan muffin pon boleh guna jugak

      Padam
  11. sik penah ku makan lidah kucing tok SB. ada ka orang jual di kuching tok?

    BalasPadam
    Balasan
    1. hi Sofia..ntah, sik penah jugak tetemu bakeri atau org perseorangan nok jual tok..rasa biskut tok manis n rangup..

      Padam
  12. Spatula tu apa sue bee?

    Nampak mcam sedap.. nampak macam mudah.. cuma emplex tu je yg sy tak sure tapi rasanya mudah d cari kot...

    BalasPadam
    Balasan
    1. spatula tu senduk plastik yang lembut..boleh lentur2 lagi gitu. Emplex tu perangup biskut dalam bentuk serbuk putih

      Padam
  13. salam kenal..lidah kucing.. first time tau kuih ni..
    tapi cantik clourful..mesti sdap :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam kenal SY..lidah kucing ni asalnya dari Indonesia..bila sampai kat Malaysia, banyak versi tercipta

      Padam
    2. lidah kucing mcm lidah buaya ke sue?
      kuih yg goreng lpas tu ltak gula? ke tu versi malaysia..he..he.

      Padam
    3. Biskut ni dibakar lepas semua bhn dijadikan adunan.lidah buaya tak tau la wujud ke tak resepinya..hehe..

      Padam
  14. kreatif lah Su, janji sedap dan kaler2 oklah tu kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tq Kak Noor..apa pon bentuknya, biskut ni mmg sedap, bebudak suka makan :)

      Padam
  15. bulat.. haritu, zizie jumpa yang betuk mcm lidah.. kena la sikit dengan lidah kucing.. but, bulat pun nice :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. hihii..asalnya mmg bentuk mcm yg Zizie jumpa tu..ni bentuk untuk yang tak da loyang lidah kucen.. (kalo lidah kucen betul takda la bentuk bulat..kucen cacat ada..)kihkihkih

      Padam
  16. Comel plak lidah kucing ni... huhuhu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hi, Linda..nak memikat selera anak2..kna buat kalerful sikit

      Padam
  17. sedap ni...tak pernah makan lagi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. kerangupan biskut ni yang menambah kesedapannya tu, kak..

      Padam
  18. Cantik sungguh lidah kucing alaf baru ni hehe....

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehee!!..OKje..tu saja yang mampu SB buat..kira alaf baru lah tu..bentuk bulat

      Padam

tinggalkan komen anda kat sini..terima kasih