Sup Asam Ikan Tenggiri

sup
Salam sejahtera..nak kongsi masakan sup mudah untuk ikan tenggiri. Jangan di pandang rupa ikan tenggiri di atas yang tak fotogenik.Almaklumlah..daku ni bukan berseni sangat pon amik gambar..kamera pong bukan dslr  ntah apa-apa kah namanya.. hihiii..Jum layan resepi sekejap..

2 hiris ikan tenggiri
1 batang serai - dititik
2 ulas bawang putih - ditumbuk lumat
sehiris halia
1 sudu teh pes asam jawa Adabi
sedikit lada sulah dan garam
Air

Jerang air, masukkan serai, bawang putih,pes asam jawa dan halia, biarkan mendidih sebentar. Masukkan kepingan ikan tenggiri dan perasakan dengan sedikit garam dan lada sulah. Masak sebentar selama 2-3 minit, angkat dan hidangkan.
tapau ini budak dua orang..hahaa!!!
pantai Batu Feringghi memang cantik
singgah ambil gambar kejap..mmg cantik kapalnya ni


22 ulasan:

  1. salam kenal sis..lya terus follow cne.bykmresepi mudah2 blh la lya try nie :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. hi AL..ur welcome..haruslah dicuba resepi biasa2 tu ya..

      Padam
  2. selamat pagi
    singgah sebentar sebelum memulakan kerja
    monday yang malas.. :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. ayoyooo!!..Morning, Anum..monday blues sudah kah?..

      Padam
  3. Resepi mcmni yang sedap mkn..buat bertambah2 nasi..hihih

    BalasPadam
    Balasan
    1. selamat pagi RH..simple saja bhn2 nya tu..SB paling suka resepi biasa-biasa saja

      Padam
  4. Oh.. kakak kalau dlm pantang selalu masak macam ini SB. Kalau tak dlm pantang pulak makan dgn nasi kena lawan sekali sambal kicap sedap!

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul kak..kalau berpantang,mesti SB tambah halia nya tu baru sedap, keluar peluh2 lagi lepas hirup sup..time biasa2, mmg kompom cicah sambal kicap,pedas2 lagi..

      Padam
  5. wahhhh.. lauk nih kalo lawan ngan nasi panas dan sambal sket..
    x pandang kiri kanan dah neh!

    BalasPadam
    Balasan
    1. tau tak pa Nafira..lagi satu,mudah saja nak masak

      Padam
  6. wah mudah sgt resepi ni. KA selalu guna ikan merah.. nanti boleh cub aikan tenggiri lah pulak !

    BalasPadam
    Balasan
    1. Helo KA..selain ikan tenggiri, guna ikan kembung pun boleh jugak :)

      Padam
  7. wahhh sedappnya sup ikan tenggiri..makanan sihat ni Sue... :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. amalkan pemakanan sihat dan simple ni, Atie :)

      Padam
  8. simple & sedap ni....

    masuk tak mkn dlm kapal tue?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Masa sampai kat situ,kapalnya tutup..hihi..

      Padam
  9. Salam kenal..
    Resepi simpel macam ni yg membangktkan selera ni.. :-)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan Mamaarif..kekadang masak kari atau masak lemak,jemu jugak tekak

      Padam
  10. Makan dgn sambal belacan pun best jugakkan SB....sebulan makan lauk ni boleh kurus mak ni hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan Okje..bagus untuk sesiapa diet daging ni..hihi

      Padam

tinggalkan komen anda kat sini..terima kasih