Pulut Durian Mudah

sticky rice
Salam sejahtera blogger dan pembaca sekalian alam.  Sekarang ni musim durian runtuh . Pergi  mana-mana, melambak pakcik makcik berjual durian.  Sebut pasal durian, daku teringin jugak nak buat durian crepe.  Tapi hajat belum tercapai hingga ke hari ni.. apakah???..  Salah satu paling daku suka  pulut durian.  Bersemangat daku buat nasi pulut ni.  Kukus dengan santan pekat sekotak, biar rasa lemak berkrim disukai daku sorang.  Beras pulut daku rendam 4 jam, lebih kurang 250gm gitu..
Yang ni daku buat tak ikut resepi.  Segalanya bubuh dalam periuk dengan biji-biji nya sekali..Power tak kemalasan mama??...huahuahuaaa!!..Ada la dalam 7 ulas saja.  Tuang sekotak santan, pastu gaul rata hingga semua mendidih sedikit.  Daku tak mau bubuh gula melaka bagai..sebab durian ni dah cukup-cukup manis..lebih manis nanti kena diabetes, lagi haru.  Bila dah siap, daku hadap pulut durian ni sorang-sorang hubby belum balik kerja lagi masa tu ekekeeekkk!!.. Anak-anak tak makan pulut durian, dorang lebih suka makan yang fresh.
teknik amik foto kunun..budak kecik pon boleh buat..
Suka ambil foto makanan, tali, apa-apa saja.  Setakat ni, daku ambil foto, tiada benda  tersembunyi enterframe..sehinggalah saat anak daku yang sorang tu amik foto guna henpon cinonet daku.. Bila daku ingat kembali foto tu, rasa seram seluruh badan wehhh!!.. Demam panas sehari anak daku lepas tu. Sabar je lah untuk "korang" yang enterframe tu, ya.. Saja ko nak tayang yang ko tu wujud..


18 ulasan:

  1. Sedapnya sue bee... dah lama tak makan pulut santan durian ni :)

    BalasPadam
  2. sedapnyeeeeeeeeeeeeeeeee.....

    BalasPadam
  3. Wahh,...terliur dah ni SB. Mana nak cari pulut durian nih...

    BalasPadam
    Balasan
    1. gi pindah ke sebelah rumah SB..hihiii!!..

      Padam
  4. cer le tunjuk, gambar apa tu??

    BalasPadam
    Balasan
    1. SB sendiri tak mo simpan,UA..kang nanti mengikut je keja nya..lagi haru

      Padam
  5. Sedapnyaaa pulut durian...favourite wanie tu.. :)
    Wanie singgah dan follow sini ye.. ^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. tq Wanie..nanti SB jenguk blog adik..

      Padam
  6. buat juga pulut durian bulan posa tempohari..versi utara punya..

    mana gambar "korang" tu..huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. pulut durian versi utara, camana resepinya, PK?..cukup setakat SB katakan yang "korang" tu ada rupa tapi tanpa wajah..

      Padam
  7. waduhhh..sedappp nya pulut durian sueeee...lama bah ndak makan ni... selalu makan masa di Semenanjung ja dulu....

    BalasPadam
    Balasan
    1. tau tak pa Atie..yg ni, SB sorang yang terlebih makan..sodappp

      Padam
  8. lama x dpt pulut durian. sedapnya

    BalasPadam
    Balasan
    1. kna tunggu musim durian,baru dapat buat

      Padam
  9. Lama daku tak buat serawa durian tu SB....teringinlah pulak huhu...
    Tak faham le apa yg wujud kat gambar bawah sekali tu? Tali ?apa yg seramnya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. gambar tali tu biasa2 je..maksud SB gambar lain yg si kecik amik.. pulut durian tu sama spesis ngan serawa rupanya eh..

      Padam

tinggalkan komen anda kat sini..terima kasih