Masak ikan guna microwave

Salam sejahtera. Pernah masak ikan guna mikrowave? Daku pernah cuba dan hasilnya memang bagus dan enak. Masak ikan guna mikrowave ni bukan jenis berkari, asam tumis atau tempoyak. Masak biasa saja. Apa yang penting, step pertama, cuci dan toskan air. Kendian masukkan ke dalam bekas khas untuk mikrowave dan panaskan sebentar dalam 2-4 minit, medium heat. Keluarkan ikan dan buangkan air dari bekas tu..biasanya air tu yang berbau hanyir. Lepas tu bolehlah bubuh halia dan bawang putih hiris, sedikit minyak, garam dan kicap cair. Masukkan balik ke dalam mikrowave dan tutup bekas tu tadi..pusing timer 5 minit..dah pon siap!!.. senangkan..tak perlu pengukus bagai. Sekian

8 ulasan:

  1. Mesti soft texture dia SB
    Kakak tak rajin pulak nak buat macam tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rasanya macam yg dikukus jugak,kak..cuma cara nya lebih mudah bagi SB

      Padam
  2. saya selalu kukus je SB, oh macam ni boleh guna oven la tapi timing untuk ayam mesti lebih sikit kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mikrowave ya,Ann. So far, ayam blum penah SB try lagi. Timing untuk ayam mmg kna lama lagi tu banding ngan masak ikan

      Padam
  3. ooo boleh nyeah...pestime tau..selama nie microwave falsya buat hanay utk panaskan makanan ngan cairkan coklat or butter jer..ngan defrost ayam or daging..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Selamat mencuba..pastikan ikan tu potong pada saiz yang sesuai supaya cepat masak :-)

      Padam

tinggalkan komen anda kat sini..terima kasih