Telur Gred A

Salam sejahtera. Ni baru dapat stok telur gred A dari CCK coldstorage. Time CNY hari tu takda telur gred A..yang ada gred B itu pon harga mengalahkan telur gred AA. Dapat je stok, daku terus gi rendam dalam air. Tengok kat foto tu..memang tenggelam, maksudnya telur tu fresh/segar. Disebabkan "kesegaran" nya itu lah kita kena CUCI sebersihnya. Buang apa yang patut kat kulit telur tu. Gosok guna tangan dibawah air paip mengalir lagi bagus. Bila dah bersih, toskan dan bolehlah di simpan ke dalam peti sejuk agar kesegaran telur dikekalkan. Sekian.

10 ulasan:

  1. pernah saya pegi kelas memasak, chef tu kata jangan basuh telur dan simpan coz telur mudah masuk angin. betul ke ni SB

    BalasPadam
    Balasan
    1. Telur yang disimpan dlm jangka masa yg lama mmg masuk angin dan menjadi ringan.tapi bab basuh telur tu adalah untuk kebersihan makanan kita jugak. :-)

      Padam
  2. saya pun akan beli telur sepapan dan gred AA, baru puas hati. Kat rumah saya semua hantu telur...dah de lauk lain pun anak2 dan suami suruh gorengkan telur. Roti telur, lagilah semua suka makan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Gred AA, kalau goreng mmg puas hati ni, DP..Mkn sebijik telur rebus pagi dah kenyang.

      Padam
  3. Rajinnya SB....
    Tadi pun baru beli telur gred A....sekarang RM 13 henggit lebih harga dia SB...
    Tadi kebetulan rajin beli terus basuh masuk fridge.....hihi kekadang nak guna baru basuh SB...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lebih kurang sama jugak harga nta tuh kat sini,OKje..betul2 fresh, ada benda lekat kat situ..hewww..!!hihi

      Padam

tinggalkan komen anda kat sini..terima kasih