Jagung Kukus

Salam sejahtera. Rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari. Jagung fresh ni FIL yang bagi. Nak harapkan daku tanam?.. lalang saja yang subur tumbuhnya..kihkihkihh!!. FIL daku memang seorang yang rajin, tak reti nak diam tangan. Ada saja projek bercucuk tanam kat kebun (sebelah rumah saja)..hehee!!.. Memula ingat nak rebus saja tapi rasa nya kureng lah sikit manisnya tuh. So dengan semangat awal pagi ni daku kukus semua jagung tu dalam periuk kukus cap kucing. Bercakap pasal periuk kukus cap kucing daku ni, dulu awal zaman milineum katanya, harga sebijik hanya dalam RM40plus saiz paling besar gedabak. Tapi sekarang bila belek balik kat kedai, harga naik bertingkek tingkek. GST la sesangat.
Jagung manis kukus ni kalau nak makan, sapu sikit dengan butter, yummy!! memang sedap. FIL daku panggil dari rumah sebelah pon tak dengar., aiyoo ni menantu hantu ke apa?.. Sekian.

30 ulasan:

  1. aduh sedap ni SB..kesukaan seisi keluarga..tp sy rebus je..Malas nak kukus.hehe..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kukus ke rebus, mana2 pon sedap,PK..

      Padam
  2. sekali sekala layan jagung kukus ni memang umphhh....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi FW.. mommy Ash ni peminat jagung jugak ya..

      Padam
  3. cantik2 jagungnya...corn cup dah naik harga..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu..cup kecik dah cecah rm4..blum lagi regular cup..

      Padam
  4. jagung yg dikukus memang lagi sedap dari yg rebus....rajin nye fil SB beruntung dapat makan jagung yg fresh dari kebun...SB campak seketul pada saya kat melaka ni....hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. FIL SB mmg rajin,Mal. Tak boleh tgk tanah kebun kosong sikit,mmg bermacam sayuran ditanamnya. Agaknya kalo SB lempar setongkol tu,sampai ke melaka tak?. Hahaa..

      Padam
  5. jagung kukus jagung bakar memang sedap

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jagung masak asam pedas je lagi blum try masak..ahakkkss!!

      Padam
  6. hai SB lama tak singgah sini

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mcm dah seabad tak singgah eh..

      Padam
  7. jagung kukus lebih manis dari jagung rebus kan sb....2 tongkol leh habis yan sorang..huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan Yan.kalo SB 2 tongkol tak cukup la..hihii..

      Padam
  8. sedap tok jagung manis... sapu sikit planta mmg makan tak hengat..haha...
    rajin FIL sue.. tapi mmg tok, mak kmi pun sik pandai diam..ada saja kerja mo dibuat..tanam2 keliling rumah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya lah tek, org tua kita mmg mun duduk diam, sakit badan katanya..lain mcm kita ni.makin tak dudk diam,makin sakit pulak badan..terbalik..haha

      Padam
  9. Bunda kalau pergi pasar malam mesti beli jagung kukus ni...hari ni ada pasar malam...bolehlah beli nantu...memang sedap..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pasar malam hari Rabu!?best nya..tak perlu tunggu hujung minggu,kan Bunda. Setongkol rasanya tak cukup.

      Padam
  10. Bestnye jagung ni.. Manis kan rasa die..😊

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yg mmg dari jenis jagung manis..sedar tak sedar 4 tongkol dah di telan

      Padam
  11. Tengok jagung ni teringat Cameron Highland SB....tetiba nak gi sana . Senang le ada pak mertua yg rajin , kita pun dpt merasa sekali.hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tumpang mkn sekaki, tolong jaganya TIDAK..oh noo!!..hihi

      Padam
  12. sedappp nye isi nya padat ye
    klu kukus mmng manis nye terasa la kan ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi KopiO..jagung kaya dengan serat..sedap lagi

      Padam
  13. salam. hee saya pon baru je mamam jagung bakar., ;p

    BalasPadam
    Balasan
    1. Selamat menjamu selera,3lalat :-)

      Padam
  14. Wahhhh....gemok2 jagungnya.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Gemok tak gemok,kalo dah cukup baja dan air..mmg menjadik SA. SB taunya makan saja..

      Padam

tinggalkan komen anda kat sini..terima kasih