Uji kesabaran dengan sayur kucai

Salam sejahtera. Daku masih setia disini bersama blog yang tak seberapa sangat presentationnya..ahakss!!.. Ni sapa nak menguji kesabaran tahap dewa bersama sayur kucai?. Bagi anda yang minat makan sayur kucai goreng telur, memang akan berhadapan dengan situasi membelai mata. Kenapa daku cakap cenggitu?. Sayur kucai goreng telur sedap,dik non!. Rugi kalau tak cuba makan. Tapi bab 'ngintuk sayur' (bahasa Sarawak) kucai ni satu hal. Kita kena belek satu-satu dedaun dan bebawang nya .. Sabar nya tuh disini,dong. Kalau setakakat secekak, tak daku kesah,dik!.. Tapi bila dihadiahkan dengan 4-5 cekak sayur kucai??!!.. Menangis tak berlagu mak. Sayur kucai dalam foto kat atas nu, memang jenis original. Kenapa daku cakap ianya original?. Pertama ialah bauan bebawang dan gas pemedih mata kuat hingga nangis teresak-esak daku dibuatnya. Kedua sebab tanah dan pasiran yang masih melekat kat bebawang dan daun tu..fresh tau, cabut dari tanah masuk ke dalam plastik passtu jual. Daku beli sayur free tanah seketul..ahakss!. Ni bukan apa ori tak ori.. satu jenis kucai palsu yang makcik incik amu amu jual kat wet market Kota Sentosa, nyesal gigit lidah kalau anda beli, tau. Ntah kucai buatan hapa tidak ke. Daku tengok pon macam banyak kekurangan, yakni daunnya agak 'cantik', hijau yang terlampau, bersih semacam dan daunnya agak leper. Bau bebawang langsung takda. Kalau buat cucur sayur mungkin OK KOT?.
Periuk cap Kucing. Nama tak da komersial langsung tapi jangan dinilai pada nama cap apa. Kualiti periuk cap Kucing ni memang terbaik. Tudung periuk ni serbaguna. Boleh jadi 'UFO' kalau anda kreatif..hihii!. Paling tak pon, boleh jadi alas kek..gelak ramai ramai. Jangan buat alas kek untuk dijual, dik non!.. Untuk sendiri makan, tak mengapa. Dah melalut cerita uji kesabaran dengan sayur kucai ni. Sekian.


12 ulasan:

  1. Balasan
    1. Sayur kucai dah lama xmasak,sbbnya penghuni rumah kakak ni semua xpandai mkn,masa mk kakak ads dulu dia suka kucai ni,nk2 cmpur dgn udang..
      Sedap..

      Padam
    2. Mmg ada jenis baru ni,SA..tapi tak sedap. Penah terbeli pastu nyesal tak sudah..dah la mahal giler

      Padam
    3. Masak kosong tumis bwg putih saja pun sedap,kan kak SI. Sygnya tak mkn kucai, mungkin sbb bau nya tu agak kuat,kot?

      Padam
  2. tanam sendiri kucai tu sue baru ori sedap disayur r buat rampai apa saja...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Helo PI. rampai kucai penah SB makan,mmg sedap. Bab nak tanam ni yg sakit sikit..haha

      Padam
  3. suka masak sayo tauge campor kucai dan tahu...yum2 sedapnye makan dgn nasi panas....hahaha...memacam bole guna tudung periuk cap kucing tu ye....alas kek tak penting SB tapi kek yg sodap di atas tudung periuk tu lebih bermakna gituuuu....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sedap kalau masak ngan tauge,kan Mal. Tambah lagi hirisan ikan tenggiri masin..ppssttt..tudung periuk takda kena pada entry langsung tuh..

      Padam
  4. tumis pedas..perghhh, sedap.. nasi bertambah²..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Helo helo Mizz Tina..tumis pedas,SB blum penah try..lepas ni boleh nampak gayanya.

      Padam
  5. Baru tgahri td mkn sayur kucai masak dgn taugeh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hola, Sham. Lambat ketapi ahkak sampai ni..hahaa..

      Padam

tinggalkan komen anda kat sini..terima kasih