Jambu oh jambu

Salam sejahtera. Jambu tak jambu tajuk entry hari ni..bukan awek jambu,.. Ni nak cerita sikit hasil tuaian belakang dapur. SB gelar ni jambu mawar, ada gak orang panggil jambu bol. Apa pon nama, bila makan cicah kicap cili belacan memang sedap. Alkisah pokok jambu ni sebelum tiga empat tahun lepas, ianya pokok buah terbiar terbuang dan tak terjaga. Bukan tak menghargai benda hidup, TAPI.. bila ingat balik semua tanaman hubby atau SB sendiri, yang dijaga elok, bagi baja cukup2, dibelai kununnya.. tak menjadi, tak kemana..hasil nadhhaaa zero. Kali biarkan saja, laaa tahu nya hidup subur la pulak. Siap berbuah lebat lagi...hehee..nak terbiar gitu saja rupanya kau, ya. Sekian

17 ulasan:

  1. Sedapnya makan jambu petang2 cicah dgn kicap :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. jambu + kicap + cili + belacan sikit = lupa dunia kejap

      Padam
  2. Wah canteknya jambu bol sue,kakak ada juga tanam tapi skg ni nmpknya tak de berbuah ..kalau berbuah pun rupanya tak secantek jambu bol sue....sedapnya nak2 yang merah2 tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. harum bunga ros jambu ni,kak..bila dah kaler merah gelap tu mmg tersedap lah

      Padam
  3. Wah canteknya jambu bol sue,kakak ada juga tanam tapi skg ni nmpknya tak de berbuah ..kalau berbuah pun rupanya tak secantek jambu bol sue....sedapnya nak2 yang merah2 tu.

    BalasPadam
  4. SEDAPNYA JAMBU BOI...LEBAT BUAHNYA YA SUE..

    BalasPadam
    Balasan
    1. lebat buahnya kali ni, kak. Tupai dan burung pun tumpang sekaki makan

      Padam
  5. Sedapnya sb..lama tak kena jambu ni.biasanya makan dengan sambal kicap nemang sedap..hntubgnya boleh petik dr belakag rumah je..susah juga ni nk dpt buah ni klu nk beli pun.tak semua tmpt ada

    BalasPadam
    Balasan
    1. gitulah PK..cuma kena tunggu musim pokok tu nak berbuah memang lama sikit

      Padam
  6. wahhh... nampak lebat dan subur buahnya Sue..kamek panggil ini jambu air...
    tumbuh dgn subur bila sik dijaga ya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. owhh..jambu air bagi SB lain , Atie. Nok tok bau buahnya memang harum kedak bau bunga ros

      Padam
  7. Sedapnyeee buah jambu ni banyak tain dah tak makan...kalau yg kaler puteh tu pon sedap kan ....bagosnye pokok jambu SB ni pandai berdikari gituuu...hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan Mal..berdikari sesangat..tak nak tuan nya amik kisah baru nak berbuah. Tuan dia lagi suka, biar saja, tak nak jaga katanya..wakakaaa!!

      Padam
  8. lama dah tak makan buah jambu bol ni..rasa mcm mengidam nak makan..hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kak yon ngidam ekk..hihii..mmg susah sikit nak cari jambu bol sekarang ni

      Padam
  9. Ya Allah SB....nostalgia sungguh tau jambu bol ni. Pokok dia tinggi kan. Dulu pokok ni ada depan rumah mak kat kg. Masa kecik dulu suka sangat makan jambu ni. La ni nak jumpa pun payah tau. Ada pun kat Sarawak haha....eh Sabah ke Sarawak ek....lupa!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nostalgia SB kat jambu ni, time kecik2 kita panjat sampai pucuk atas sekali dgn bangga..tak sedar pompuan ntah ka apa dah..SB dok swak, Okje..hihi

      Padam

tinggalkan komen anda kat sini..terima kasih