Kini ku tahu..

.. apa yang cik ahkak tayang semalam tu.  Nak tengok entry mengarut  semalam, SINI ,.  Kengkawan blogger, korang memang terbaik.  Ulang tayang sekali lagi.. Nampak tak beza nya kat situ?. Tak nampak?. Okey, mohon kecilkan mata sekali lagi. Amboi ayat kemain suspen. Suspen la sangat. KakZakie tanya Kek ke belacan? NN , dia tanya kita balik..hihiii!!,, belacan?.. Yang Amanda Suria ,  pakar belacan rupanya ekk., tak leh nak tipu dia daaa. Nohas puas dok pikir, kek ke apa ? Konpius.. NM terbaik ko..pon sama pakar eh.  Anum cakap belacan ek? Kak KB  tanya tu kek belacan ke, belacan?.. 

Ni apa keja la cik ahkak gi sumbat KEK  BELACAN dalam bekas kaca? Jujur cik ahkak cakap, tak mo korban kan kontena tupperware mahal  untuk simpan KEK belacan.  Bekas kaca saja yang terbaik untuk benda ni.. Hihihiii.. dah terjawap lah kan dan sini cik ahkak tak da resepi KEK belacan,dik.  Kongsi gambar KEK belacan boleh la.  Serahkan pembuatan KEK belacan sedap pada yang pakar saja. 
Agaknya lah kan, boleh kira tak berapa banyak rumah orang yang tak da simpan belacan?.  Cik ahkak tak boleh bayang kan hidup tanpa belacan.  Belacan sana, belacan sini..tapi setakat ni belacan buatan Miri yang tersedap dan cun kat tekak cik ahkak.
Tu diaaaa...belacan goreng campur ikan bilis dan cili. Sedap dik ooii, tak perlu lauk lain dah. Pekena dengan nasik panas atau cicah ngan timun ke atau sayur ulam pperrgghh!!.. mentua lalu pon tak angkat muka..menantu hantu ke apa?  . Sekian entry belacan untuk hari ini.

25 ulasan:

  1. masa 1st nampak mmg tau dah itu belacan sueee....haha..sedap masak campur bilis, sayur kangkung dan mcm2 lagi.. cannot move on without belacan.. hahahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oh my belacan.. Atie ko pakar tekstur belacan lah..terbaik

      Padam
  2. Hahaha... dah SB ni pakar kek itu yg kakak confuse kot kek macam belacan. Sebab itu kakak tanya kek ke belacan:)

    Banyaknya SB! Setahun tak habis tu haha...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Stok tu tak sampai setahun ,kak zakie. Selalu buat sambal dan ulam..
      Kejap lagi mmg timbul lah kek belacan..hahaa

      Padam
  3. Balasan
    1. NN, mmg pakar gambar belacan..tak leh nak tipu dia ni dah..hahaa

      Padam
  4. Oo sue. Nang nyaman belacan😅

    BalasPadam
    Balasan
    1. Polah belacan goreng kekiter..pake mkn tghari kelak jumm

      Padam
  5. Sue ,banyaknya belacan...
    Agaknya belacan buatan Miri ni kurang masin ke Sue?.Kalau belacan kat sini goreng gitu,masin ya ampun.:-).

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kurang rasa masin dan kaya dengan rasa udang halus. Sesuai dgn tekak SB yang tak suka memasin ni haa..

      Padam
  6. Adeh kompius jap kek belacan ke belacan betoi2 hahaa...rupanya belacan hahaaa...solid sungguh belacan SB tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Konpius PG..okey..tu belacan jaaa

      Padam
  7. Memang ada rupa kek coklat. Konpius lak tgk :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi NW..konpius ye dik..sekali tengok mcm kek, dua kali tengok, sah belacan

      Padam
  8. ye lah...rupa belacannya cantik sangat SB. elok saja bentuknya, rupa kek pun ye juga. konfius akak.

    akak tak pernah lagi buat goreng belacan macam tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kak KB, belacan Miri kalau dicari bebetul, memang kena pada yang tersedapp!!. Padat lagi tu, menyamar jadi kek pon boleh gak..hihii..
      Try buat belacan goreng dengan ikan bilis dan cili pada, sedap woo..

      Padam
  9. Bukan main lagi stok belacan SB :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Stok seharusnya sentiasa ada ni FMF. Tak tau la kalau hidup tanpa belacan..hahaa!!

      Padam
  10. belum rasa lagi.. belacan digoreng camtu. nanti nak cuba juga lah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi Mia.. pastikan belacan tu ditumbuk dulu sebelum goreng. Selamat mencuba

      Padam
  11. Betul tu....mak pun kena ada stok belacan. Kalau tak ada belacan mmg hancurlah rasa sambal tumis ai hihi....

    Dulu dulu masa kecik mmg itulah lauknya SB. Tp sejak dah perasan duk KL ni lama tak buat. Anak anak sure tak reti makan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Belacan tetap dihati,tak gitu,Okje..hihi..

      Padam
  12. Betul tu....mak pun kena ada stok belacan. Kalau tak ada belacan mmg hancurlah rasa sambal tumis ai hihi....

    Dulu dulu masa kecik mmg itulah lauknya SB. Tp sejak dah perasan duk KL ni lama tak buat. Anak anak sure tak reti makan

    BalasPadam
  13. Walaupun saya kurang rajin memasak, saya tahu itu belacan ^_^ Eh, belum baca entri lagi baru tengok gambar dah tahu ^_^

    Saya antara yang tak simpan stok belacan sebab jarang guna. Kat rumah saya ni kalau saya bakar belacan nak buat sambal belacan, suami dan anak-anak nak pakai face mask sambil ngamuk-ngamuk kata ada pencemaran bau tau! Stress!

    SB, saya tak pernah buat belacan goreng campur ikan bilis & cili. Kalau saya buat ni, confirm memang satu rumah tak bagi saya makan semeja dengan mereka!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waduhh..sampai gitu sekali. Belacan buatan Miri ni, so far takda mempunyai bau yg kuat dan tajam. SB penah guna belacan dr tempat lain..ya ampun..SB sendiri tak tahan tercium baunya tuh.

      Padam

tinggalkan komen anda kat sini..terima kasih