Lauk seadanya..

Salam sejahtera.  Dah makan ke belum?. Ni lauk seadanya yang cik ahkak sediakan.  Hari-hari memang cik ahkak masak kat rumah.  Ayam masak kicap, kari ayam dan kacang panjang goreng telur saja dah mencukupi dan kenyang dibuatnya.  Nasib baik dan beruntung lah kita tinggal kat Malaysia ni tu pun ada jugak tak tak reti nak bersyukur, masih dapat menjamah makanan.  Pernah tak terfikir orang-orang kat Somalia atau Bosnia atau negara-negara yang menghadapi masalah rakyat kebulur?.  Dah cik ahkak tak mo blablablaaa.. nak amik nasik panas-panas, kita hadap rezeki dengan penuh kegembiraan. Selamat menjamu selera semua. Sekian.

22 ulasan:

  1. Saya setuju sangat. Walaupun katanya sikit aje tiga lauk, tetap juga berlauk-pauk sekali menghadap hidangankan. Saya pun kalau masak memang minimum tiga lauk kena sediakan, ikut anak tekak anak-anak dan suami. Anak tekak tukang masak, pandai-pandailah nak hidup camna ^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kena juga ikut selera majoriti ni, MD..lagi pon anak2 tengah membesar ni, selera pon ikut membesar jugak

      Padam
  2. akak belum makan lagi ni...kira oklah tu SB, ada lauk, ada sayur...di rumah akak, selalu satu lauk ajer, sayur campur sekali dgn lauk, kaedahnya. hahaha

    SB rajin juga, ayam pun sampai dua hidangan. Ikan tak ada?

    BalasPadam
    Balasan
    1. All in one lagi senang, kak KB. Lebih lagi kalau bersup tu, pecah cili sebijik dua dalam, sedapp. SEnang lagi kerja sbb proses memasak tu sekali saja.
      Ikan blum ada beli lagi..hahaa!!. takat ikan kembung masin memang ada

      Padam
  3. Betullah... bersyukur benar perut tak pernah lapar sebab tak ada makanan. Lagi baik kalau dpt kongsi makan yg SB masak tu dgn kakak haha...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehehee!!.. kak Zakie jauh nu pandai buat lawak. Kekite kongsi gambar ja kak, ya..

      Padam
  4. kari tu kentang gebu gebas sampai melimpah ruah dari mangkuk, geram pulak tengok :p

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hihii..lepas ni kena tukar nama menu kari ayam ke kari kentang. Lebih kentang dari ayam tu, Ann

      Padam
  5. Betul2..kalau dpt makan satu jenis lauk pun kite kene bersyukur..;)

    Bile perut tgh lapar tgk plak lauk2 tuh terus jadik lg lapar..hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tau takpa Falsya.. Asalkan tak kebulur

      Padam
  6. sedap ni..dua jenis lauk ayam..belum dinner lg..huhu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dinner jarang masak lauk kalo ada lebihan ni,Nohas. Cuma perlu masak sayur saja if lauk tghari tak habis

      Padam
  7. alhamdulillah seadanya pun rezeki ya kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan,RA.. Masih dpt menjamah makanan tu dah kira cukup bagus

      Padam
  8. Masak simple2 pun sedap...betul tu sue..jgn hanya pandai merungut ttg segala hal.. kita ni dah kira beruntung... hidup lah secara sederhana..itu lebih baik...:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu Atie. Telur goreng kicap pon lauk jugak namanya..

      Padam
  9. Kadang2 lauk simple camni lagi menangkap selera SB dr masak beriya tu..dah penat masak...makan pun xlalu hahaa..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semuanya dari resepi asas yang simple pun dah kira cukup. Nak menghias bagai dengan hirisan cili merah ke, tabur daun sekian sekian dah lapar..hihi

      Padam
  10. lauk2 ringkas sng ada x. sll xdek ms. hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. maggi mi lah jawapnya, ye dak?..hehee!!

      Padam

tinggalkan komen anda kat sini..terima kasih