Umbut Sawit

Salam sejahtera.  Pernah makan umbut sawit?. Tak pernah?.. Sedap jika masak lemak, masak kari atau tumis belacan macam biasa. Rasa nya yang manis, lembut dan memang sedap lahh. Tak leh nak bayangkan kalau masak kari bersama potongan ayam, SEDAPPP. Takda umbut sawit, try la umbut kelapa / nyior .  Lebih kurang sama jugak tu, cuma cik ahkak ni lebih gemarkan umbut sawit.  Murah rezeki cik ahkak sebab umbut sawit ni kita tak beli.  Anak buah cik ahbang tu yang kasi, amik dari tapak projek Pan Borneo.  Banyak la sawit tumbang sebab kena besarkan jalan. Yang korek umbut bagai ni bukan dia, pekerja nya yang buat. Dia tolong tengok saja..hahaaa!!.. Kau kan boss!.. Cik ahkak dengan muka tak malu cakap, boleh ke amik lagi ?.. Hamboii ayat, beri betis nak paha.  
Tau tau potong?  Potong nipis macam yang cik ahkak buat ni, supaya cepat masak, cepat makan, perut kenyang pastu boleh sambung tido..kuikuikuiii!!.. Cik ahkak boleh lupa amik gambar yang dah siap masak tu.  Tup tup pinggan lauk dah licin, baru teringat..adoiyaii! Umo kala senja katanya, jadi pelupa itu perkara biasa.  Jangan terlupa dah ada anak dan laki, sudahh.. Selamat berhujung minggu semua dan ketemu lagi di entry akan datang.  Sekian.

 

16 ulasan:

  1. kamek ingat mcm rebung tadi suee... klu rebung sllu kamek makan, umbut sawit belum pernah lagi... agak2 klu masak lemak mesti sedap sue... hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi, Atie..selamat hari Sabtu. Umbut masak lemak nang nyaman juak iya. Tambah cabik saknya pedas

      Padam
  2. SEDAPNYA UMBUT SAWIT MASAK LEMAK..SLMT BERHUJUNG MINGGU SUE

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi kak PI..selamat berhujung minggu juga, ya..

      Padam
  3. pernah sekali makan umbut sawit ni kt kenduri...selamat berhujung minggu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi, Nohas. Selamat berhujung minggu

      Padam
  4. Akak tak pernah tahu umbut sawit boleh dimakan. Biasa dgr umbut nyior dan umbut pisang saja, yg dimasak campur dgn gulai kawah daging. ^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. Umbut nyior dan umbut pisang pon sama sedapnya kalau masak lemak. Umbut sawit ni jarang jugak jumpa, tak da sebab org selalu tebang sawit.

      Padam
  5. sini pun banyak jua umbut sawit ni Sue nyaman bah kan
    kaknoor selalu masak lemak, tapi bos suka masak tumis je
    campur dengan cekur manis nyaman tuh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mmg nyaman iya,kak Noor. Tumis biasa jak ngam kat anak tekak

      Padam
  6. Mok lebih krang sama jak rasanya dgn umbut kelapa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi,Kenny..selamat dtg ke blog masakan ntah apa apa kmk tok..hihi..thanks sbb singgah jenguk tuan tanah kedaung

      Padam
  7. Ni adik berradik nangka jugaklah, kita jarang beli atau masak SB...... makan mmg no hal. Semua pun bedal aje.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Spesis sayur sama ja bila dah jadi lauk..hihi

      Padam
  8. Yang ini pun sama jugalah SB. Saya tak pernah makan baik umbut sawit mahu pun umbut kelapa. Dua-dua tak pernah merasa walaupun usia takdalah muda lagi katanya!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Gitu..sedap kalau dimasak kari, manis manis rasa umbut ni.

      Padam

tinggalkan komen anda kat sini..terima kasih