Brokoli Tumis Bawang Putih

Salam sejahtera.  Rehat kejap dari sawan roti.  Hari ni cik ahkak main masak-masak brokoli.  Eleeehhh!!.. tumis dengan bawang putih jee ponngg.  Brokoli masak lemak?..NO NO NO.. hancuss rasa, dik.  Lomak kang bergayut lompat-lompat kanak-kanak riang kat badan nanti haaa..
Brokoli setongkol besar ni cukup untuk cik ahkak sekali masak, makan sampai licin.  Potong floret kecik-kecik pastu celur sekejap dalam 40 saat dalam air mendidih yang dicampur dengan sedikit garam. Angkat kemudian toskan air.  Panaskan minyak sedikit, tumis bawang putih tumbuk 2-3 ulas hingga naik bau, masukkan brokoli dan tabur Maggi Cukup rasa. Gaul kejap dan boleh lah terus dihidangkan.  Simple mudah jimat masa masakan brokoli cik ahkak kali ni.  Bukan angin M, okay!.. hahahaaa!!. Sekian.

17 ulasan:

  1. Kakak pun selalu buat macam ini SB
    Cuma kadang kakak kadang letak carrot dan button mushroom.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aaa..ah..baru teringat stok carrot byk lagi dlm peti ais. Tq,kak zakie. Pasni SB masak campo ngan 2 bahan tu

      Padam
  2. suka sgt brokoli ni wlun mahai!! huhuhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu, seketul dah cecah 8 hengget lebih..tu pon sekali masak

      Padam
  3. Gigih benar makan brokoli. Superfood ni. Tapi tekaknya agak susah nak telan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Takpa tu MA.. ada banyak sayuran hijau lain yang kena dengan tekak masing-masing,kan

      Padam
  4. uiii sedap Brokoli masak cam tok ya Sue..belum pernah buat begitu, sllu campur dlm tom yam shj.. haha.. mo latih diri ni, mkn sayur byk skit...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Makan sayur banyak , Atie..cegah sembelit..kehkehkehh!!

      Padam
  5. brokoli mmg sesuai msk gitu je kan, klu msk sgt tak sedap... kene msk yg rasa ranggup2 lg

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aaa..aahh.. betul tu NM.. makan krupkrapkrupkrap gitu baru sedapp

      Padam
  6. suka sauteed brokoli..cairkan mentega/marjerin, buh garam sikit, campak brokoli..masak sekejap, style2 masakan dlm Malaysia Airlines..huhu..memang sedap diratah begitu saja..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ni lagi sedap kalau sauteed ngan mentega..

      Padam
  7. Pernah nampak chef teruna cina tu SB yg 5 rencah 5 rasa tu dia masak brokoli ni lepas celur dia masuk dlm ais nak bagi segar....
    Mak selalunya beli brokoli ni, masak sikit yg lebihnya sampai kuning twrbiar dlm esbok SB...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hohooo..5rencah 5rasa..Ilike. tu kasi brokoli krupkrapkrupkrap. boleh gak ikot step tu

      Padam
  8. Selalu masak broccoli campur dalam tomyam. Tapi resepi yg ni lagi senang nak masak broccoli. Lagi keraplah makan broccoli lepas ni :)

    http://www.fatindays.com

    BalasPadam

tinggalkan komen anda kat sini..terima kasih