Buah serba boleh..

Salam sejahtera. Ni last entry pasal segalanya boleh. Lepas ni entah tajuk apa lagi daaa... Nangessambillapaiklio
Abaikan kekelaman melanda foto cucur cempadak cik ahkak.  Isi cempedak masak ranum memang sedap buat cucur.
 Biji cempedak yang comel ni boleh si rebus bersama sedikit garam hingga empuk.  Nak makan, sila kupas kulit luarnya dan lagi sedap jika dihidang bersama teh atau kopi secawan.  Dan lagi cakap pasal cempedak muda,  isi nya pon sedap kalau masak lemak cili api atau tumis belacan.  Perrgghhh.. Cik ahkak tak da gambar lauk cempedak muda nau.  Hahaaa , ini la di katakan buah serba boleh.. Boleh buat apa saja tanpa ada pembaziran. Kalau sapa penah masak kulit cempedak tu, cik ahkak tak tau daaa.... Sekian.

17 ulasan:

  1. Balasan
    1. Hola NA. Buah serba boleh mmg semua sedap, nak masak mcm mana sekali pon, kan

      Padam
  2. Balasan
    1. Aaa.. ahh.. Amik satu kak NN..

      Padam
  3. Yes! Cucur cempedak memang tersangat best! PH suka, boleh makan banyak2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan PH. SB sorang boleh pulun sepinggan tu.

      Padam
  4. Hi from a kuchingites to another. ^^

    Lama tak makan cucur cempedak. Teringin pulak. Haha.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hola RW. Tq sbb jenguk blog SB yg serba serbi kurang nih ya..

      Padam
  5. Hi from a kuchingites to another. ^^

    Lama tak makan cucur cempedak. Teringin pulak. Haha.

    BalasPadam
  6. Akak pernah buat sayur cempedak muda...sedap lebih dari gulai nangka.
    Kulit cempedak yang dah masak dan di buang kulit hijaunya kan boleh di buat mandai(jeruk)...biasanya orang banjar yang pandai buat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cempedak muda lebih lemak gitu, kan kak SI.
      Baru penah dengar jeruk kulit cempedak, ni first time..

      Padam
  7. dia punya yg serabut2 tu kak, org banjar selalu msk, dia kene di jeruk dulu

    BalasPadam
    Balasan
    1. SB baru jugak tahu pasal jeruk ni, Dana.. Agaknya cam na rasa dia ehh

      Padam
  8. Panggil cempedak goreng aje.
    Macam pisang goreng juga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya kan.. Sama saja yg penting, sedaaappp..

      Padam
  9. Lama tak makan cempedak. Tapi mmg betul kulit cempedak atau nangka mmg boleh dimasak. Pergi tengok blog kak Saniah Ibrahim dia ada resepi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aa. Aahh. Kejap nak gi jenguk blog kak SI ni..

      Padam

tinggalkan komen anda kat sini..terima kasih